راهنمای خرید و محصولات, لنز, لنز رنگی, لنز طبی

راهنمای تبدیل نمره عینک به لنز

لنز رنگی

تبدیل نمره چشم عینک به لنز طبی-  اگر خانم هستید و درحال خواندن این مقاله هستید و چشم های ضعیفی هم دارید و از عینک استفاده می کنید حتما تا به امروز بارها این موضوع به فکرتون رسیده که چه جوری می تونم از دست عینک خلاص بشم و به جاش لنز طبی استفاده کنم؟

البته این که می گوییم خانم ها به این معنی نیست که آقایون نباید یا نمی توانند از لنز طبی استفاده کنند. اما معمولن آقایون از لنزهای طبی رنگی استفاده نمی کنند و ترجیح می دهند اگر بخواهند لنز طبی را جایگزین عینک  کنند از لنز طبی استفاده کنند.

البته لازم به ذکر هست که بسیاری از آقایون هم از لنز طبی رنگی استفاده می کنند و این یک مساله ی کاملن شخصی و سلیقه ای می باشد.

اما سوال اینجاست چه جوری می تونیم نمره چشم عینک را به نمره ی لنز طبی تبدیل کنیم؟

برای اینکه جواب این سوال و پاسخ بدیم با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

قبل از تبدیل نمره چشم عینک به لنز طبی لازم است بگویم که لنزهای طبی مانند عینک ها قادر به درمان دوربینی ،نزدیک بینی  و آستیگماتیسم می باشند. برای چشم هایی که نمره ی آستیگمات دارند لنز توریک تجویز می شود.

لنزهای توریک در ایران فقط بی رنگ هستند و اگر کسی چشمان آستیگماتی داشته باشد و بخواهد از لنز طبی رنگی استفاده کند باید نمره ی آستیگمات، به نمره ی ضعیفی اضافه شود.

تفاوت نمره چشم با نمره لنز

نمره چشم عینک با نمره لنز چشم طبی متفاوت است به همین دلیل کسانی که می خواهند نمره چشم عینکشون و به نمره چشم لنز تبدیل کنند باید یا حتما از پزشک یا اپتومتریستکمک بگیرند یا اطلاعات دقیقی از تبدیل نمره عینک به لنز داشته باشند.

عینک با فاصله از چشم قرار می گیرد و لنز به طور مستقیم و بدون واسطه روی چشم می نشیند. در نتیجه دو آزمایش و اندازه گیری متفاوت لازم دارند.

در هنگام تعیین نمره چشم  برای تهیه ی لنز، پارامترهایی مانند میزان شدت عیوب انکساری، قدرت و نوع  لنزی که برای درمان و اصلاح آن مورد استفاده قرار می گیرد، در نظر گرفته می شود و به همین علت بین نمره لنز چشمی و عینک تفاوت هایی وجود  دارد.

علاوه بر این یک سیلندر و محور در نسخه ی عینک وجود دارد در حالی  که این دو مقدار درنسخه نمره چشم با لنز مشاهده نمی شود.

جدول تفاوت نمره چشم با عینک و لنز

پارامترنسخه لنز چشمینسخه عینک
انحنای لنز (Base Curve)داردندارد
قطر لنز (Diameter)داردندارد
مواد تشکیل دهنده (lens material)داردندارد
تاریخ انقضا نسخه
(ٍExpiration date)
دارددارد
قدرت (Power)دارددارد
سیلندر (cylinder)برای چشم آستیگمات داردبرای چشم آستیگمات دارد
محور (Axic)برای چشم آستیگمات داردبرای چشم آستیگمات دارد
قدرت منشور(prism)ندارددارد
قدرت بزرگنمایی (Add)برای چند کانونی داردبرای چند کانونی دارد
Dominant
(D)
برای چند کانونی دارددارد
فاصله مردمک ها (PD)ندارددارد
پارامتر چشم چپ و راست (OD & OS)دارددارد
Planoبرای لنزهای رنگی دارددارد
بالانس (balance)ندارددارد
DSندارددارد
VAندارددارد
برند یا سازندهداردندارد

توجه داشته باشید تمام مواردی که در جدول بالا ذکر شد، لزوما در نسخه ی شما وجود ندارد و فقط برخی از این مقادیر در نسخه درج می شود.

مشخصات نسخه لنز چشم طبی

همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید برخی از مقادیری که در نسخه ی لنز چشمی وجود دارد، در نسخه ی عینک موجود نیست که این مقادیرعبارتند از:

Base curve  یا انحنای لنز:

انحنا یا بیس کرو لنز بر اساس فرم واقعی چشم شما اندازه گیری می شود.

Diameter  یا قطر لنز

قطر لنز، سایز کلی لنز را اندازه گیری می کند که همراه با منحنی پایه بیس کرو ، نحوه قرارگیری لنز روی چشم را تعیین می کند.

Material یا مواد سازنده لنز

لنزهی چشمی در طیف وسیعی از هایدوژل ها ساخته شده اند که به دو دسته ی هایدروژل و سیلیکون هایدروژل تقسیم بندی می شوند.

زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می کند، وی با بررسی چشمان او تعیین می کند که چه لنزی با چه متریالی تهیه کند.

معمولا افرادی که چشمان حساسی دارند و یا دچار خشکی چشم می شوند،بهتر است از لنزهای سیلیکون هایدروژل استفاده کنند چون لنز سیلیکون هایدروژل بسیار در چشم راحت تر است و اکسیژن رسانی و هیدراتاسیون بیشتری به چشم وارد می کند.

برند و تولید کننده

در اغلب نسخه های لنز چشمی که از طرف چشم پزشک و یا اپتومتریست تجویز می شود، نام برند و تولید کننده لنز نیز مشخص می شود چون دارای مشخصاتی است که ممکن است در آینده لازم باشد مجددا آن را سفارش دهید.

نسخه های تعیین نمره عینک نیز، حاوی کره ای است که قدرت لنز عینک را نشان می دهد و سیلندری که نشان دهنده ی هر نوع آستیگماتیسم است ( اگر چشم فرد دارای آستیگمات باشد) و محوری که جهت سیلندر را نشان می دهد.

لنز عینک های چند کانونی نیازمند یک قدرت بزرگنمایی هستند که بیانگر قدرت مثبت اضافی است که باعث می شود چشم ها در نزدیک بینی تمرکز بیشتری پیدا کنند.

نسخه های لنز چشمی هم برای چشم های آستیگماتیسم دارای محور و سیلندر می باشد که این تنها پارامتر مشترک در اندازه گیری برای نسخه ی لنز چشمی و عینک است.

افرادی که نمره ی چشم آستیگمات دارند اگر دقت کنند می بینند که عدد سیلندر نسخه ی لنز چشمی آن ها همیشه منفی است که این عدد نشان دهنده ی قدرت اضافی مورد نیاز فرد برای درمان آستیگماتیسم است.

این عدد منفی هرچه قدر بزرگتر باشد، بیانگر این است که شدت آستیگماتیسم چشم شما بیشتر است. این عدد در نسخه ی نمره ی عینک می تواند هم مثبت باشد و هم منفی.

توجه داشته یاشید اگر چشمان شما آستیگمات نداشته باشد این ستون در نسخه ی شما خالی باقی می ماند.

روش تبدیل شماره چشم عینک به لنز

به طور کلی نمی توان به  صورت مستقیم نسخه نمره عینک را به نسخه لنز تبدیل کرد اما برای تبدیل شماره چشم عینک به لنز چشمی به نزدیک ترین نمره ی چشم فرد دو راهکار وجود دارد که به شرح ذیل می باشد:

کمک گرفتن از پزشک یا اپتومتریست برای تبدیل نمره عینک به لنز طبی

این کار ساده ترین و مطمئن ترین روش برای تبدیل نمره عینک به لنز طبی می باشد.

اگر از عینک زدن خسته شده اید و یا می خواهید در برخی مراسم ها یا در مواقعی خاص به جای عینک از لنز طبی استفاده کنید و نمی دانید  چه نمره ی لنزی سفارش بدهید به یک چشم پزشک و یا اپتومتریست مراجعه کنید.

زیرا آن ها با بررسی پارامترهای لازم و تبدیل نمره ی عینک به لنز و ارزیابی اعداد موجود در نسخه عینک دقیق ترین نمره ی چشم با لنز طبی را برای شما تجویز می کنند.

استفاده از از فرمول Back Vertex برای تبدیل شماره عینک به لنزهای چشمی

فرمول Back Vertex یک معادله ریاضی است. این همان چیزی است که چشم پزشکان برای تولید یک قدرت نظری برای لنزهای چشمی توسط نسخه عینک استفاده می کنند.

فرمول Back Vertex: Fc=F/(1-xF)

همانطور که می بینید، این یک معادله بسیار ساده است که فقط 2 متغیر دارد.

Fc  یعنی قدرت نظری لنزهای چشمی که حرف . F  بیانگر قدرت موجود در عینک است و حرف. X  فاصله راس را نشان می دهد. فاصله راس به فاصله (به متر) بین چشم و پشت لنزهای شما روی یک عینک، اشاره دارد.

در مجموع این فاصله همان فاصله ی تست استاندارد (12 تا 14 میلی متر) است که بینایی سنج حین اندازه گیری نسخه عینک شما از آن استفاده می کند. با این حال، بینایی سنج شما امکان دارد توسط آزمایش دیگری این فاصله را اندازه گیری کند.

دو سوال مهم در خصوص نسخه نمره لنز طبی و نمره عینک

افرادی که می خواهند لنز طبی را جایگزین عینک طبی کنند دچار یکسری سردرگرمی برای خرید لنز می شوند و سوالات زیادی برای آن ها پیش می آید تا بتوانند دقیق ترین نمره مناسب چشم و بهترین برند لنز طبی را تهیه کنند.

در این بخش به مهم ترین و پرتکرارترین سوالات شما دوستان گرامی پرداخته ایم

سوال اول: نسخه ی نمره عینک با لنز طبی فرق دارد؟

خوب اگر تا به اینجای مقاله را خوانده باشید می دانید که پاسخ این سوال منفی است و شما نمی توانید و نباید از نسخه عینک خود برای خرید لنزهای چشمی استفاده کنید.

ضمن اینکه باید بدانید همه ی کسانی که چشمان ضعیفی دارند و از عینک استفاده می کنند نمی توانند لنز را جایگزین عینک نمایند.

به طور مثال افرادی که قرنیه حساس یا سایر عوارض مربوط به چشم را دارند ، به سادگی نمی توانند لنز طبی بگذارند چون لنز باعث تحریک چشم می شود و با چشم سازگاری ندارد. برای این که از این موضوع مطمئن شوید باید حتمن توسط پزشک معاینه شوید.

سوال دوم: روش خرید آنلاین لنز طبی

خوشبختانه در حال حاضر خدمات مناسبی برای رفاه مردم در جهت خرید کالاهای مورد نیاز و مایجتاج آن ها  به صورت آنلاین فراهم گریده است که به سادگی و بدون اتلاف وقت و هزینه های بیشتر می توانند نسبت به خرید آن ها اقدام نمایند.

نتیجه گیری

  • هم لنز چشمی طبی و هم عینک طبی عیوب انکساری چشمی (نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم) را درمان می کند.
  • نمره ی عینک و لنز طبی با یکدیگر متفاوت است، زیرا عینک با فاصله از چشم قرار می گیرد و لنز روی چشم قرار می گیرد و اندازه گیری نمره در آن ها متفاوت است.
  • برخی از پارامترهای موجود در نسخه ی عینک و لنز با یکدیگر متفاوت هستند.
  • نسخه ی نمره ی عینک می تواند شامل موارد زیر باشد:
    • تاریخ انقضا نسخه
    • قدرت
    • سیلندر
    • محور
    • قدرت منشور
    • قدرت بزرگنمایی
    • فاصله مردمک ها
    • پارامتر چشم چپ و راست
    • Plano
    • بالانس
    • DS و VA
  • نسخه نمره لنز طبی می تواند شامل موارد زیر باشد:
    • انحنای لنز
    • قطر لنز
    • مواد تشکیل دهنده لنز
    • تاریخ انقضا نسخه
    • قدرت
    • سیلندر
    • محور
    • قدرت بزرگنمایی
    • Dominant
    • پارامتر چشم چپ و راست
    • Plano و برند
  • به طور کلی نمی توان نسخه ی نمره عینک را به لنز طبی تبدیل کرد اما دو روش برای تبدیل نمره ی عینک طبی به لنز برای تعیین نزدیک ترین نمره ی چشم فرد وجود دارد
    • روش اول مراجعه به پزشک و تشخیص و تعیین نمره از طوف او
    • روش دوم استفاده از فرمول Back vertex که در طول مقاله به آن پرداخته شده است









دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *